Dlaczego moc silnika nie ma żadnego znaczenia?

Powszechnie jednym z głównych parametrów, na który zwraca się uwagę przy wyborze samochodu osobowego jest moc silnika. Jest to jednak parametr zupełnie niemiarodajny, z czego niewielu ludzi zdaje sobie sprawę.
Oczywiście jeśli naszym planem jest jeżdżenie na torze wyścigowym lub sprinty od świateł do świateł, moc ma kluczowe znaczenie. Przy codziennej jeździe jest ona jednak dosyć pomijalna. Dlaczego?

Co to jest moc silnika?

Moc silnika to pojedyncza liczba wyrażana w kilowatach lub, częściej, w koniach mechanicznych. Fizycznie, jest wynikiem wyrażającym ilość pracy wykonanej w jednostce czasu. Moc możemy obliczyć mnożąc „siłę” silnika przez ilość wykonanych iteracji (obrotów).

Jak rozumieć moc silnika?

Moc silnika, na „chłopski rozum” można odnieść do mocy człowieka. Weźmy dwóch mężczyzn: siłacza oraz słabeusza. Siłacz podnosi 2 hantle po 25 kg każdy. W ciągu 30 sekund jest w stanie podnieść je dwukrotnie. Słabeusz natomiast nie jest w stanie udźwignąć takiego ciężaru nawet raz. Podnosi więc 2 hantle po 5 kilogramów, natomiast jest to w stanie robić o wiele szybciej – w ciągu 30 sekund robi to 10 razy.

Policzmy więc wykonaną przez nich pracę (czyli moc):
– siłacz: 2 hantle * 25kg * 2 powtórzenia = 50 kg * 2 = 100 kg
– słabeusz: 2 hantle * 5kg * 10 powtórzeń = 10kg * 10 = 100 kg

Obaj podnieśli dokładnie tyle samo kilogramów, czyli osiągnęli taką samą moc, przy czym sposób wykonania tej pracy był diametralnie różny.

Analogicznie: jeśli obu mężczyzn umieścić na budowie i kazać im wozić cegły, siłacz będzie ładował górę cegieł, ale z taczką będzie jechał powoli. Słabeusz załaduje cegieł niewiele, bo taczki nawet nie ruszy, jednak będzie mógł jeździć z nią szybciej.

Tak samo sprawa ma się z mocą silników, przy czym „siłą” jest w przypadku silnika moment obrotowy, a iteracjami jego obroty.

Moc silnika podczas zwykłej jazdy

Abstrahując od jazdy wyścigowej, na drogach raczej unikamy kręcenia silnika pod czerwone pole, ze względu na hałas, drgania i spalanie – czyli w skrócie: wysokie obroty obniżają jakość jazdy. Typowy samochód osobowy jest najlepiej dostosowany do zakresu obrotów ok. 2-2,5-3 tysiące obrotów – trochę więcej w przypadku benzyny, trochę mniej w przypadku diesla.

Wróćmy więc do parametru „moc”: mówi ona, jaką maksymalną pracę jest w stanie wykonać dany silnik, zupełnie pomijając aspekt jego siły oraz obrotów.

Mając więc 2 samochody o mocy 200 KM, ich charakterystyka może być całkowicie różna. Jeden samochód może w ogóle nie chcieć przyspieszać i wymagać bardzo wysokich obrotów, podczas których staje się bardzo dynamiczny, drugi może bez problemu przyspieszać od 1500 obrotów.
Oba w efekcie mogą mieć taką samą moc, jednak jeździć będą zupełnie inaczej.

Na jaki parametr należy więc patrzeć podczas wyboru samochodu? Najlepiej na jego moment obrotowy oraz w jakim przedziale obrotów jest on osiągany. Analizowanie mocy silnika możemy sobie odpuścić, o ile nie jeździmy na torze.

Czy można poprawić te parametry?

Większość silników, które są wyposażone w turbinę można zestroić tak, aby zmienić charakterystykę momentu i mocy. Operacja nazywana jest chip tuningiem lub ECU tuningiem. Podczas jej przeprowadzania warto jest porozmawiać z osobą strojącą silnik na jakich parametrach jazdy nam najbardziej zależy.